Nebuďte sobecká a vyřešte svůj problém s nespavostí

Problém s nespavostí

Problém s nespavostí

Všichni mluví o jarní únavě a vás přitom trápí zcela opačný problém – nespavost. Jak poznáte, že už přišel čas navštívit lékaře? Přečtěte si, kdy už se nespavost stává nebezpečnou pro vaše okolí.

Nespavost neboli insomnie občas trápí každého třetího člověka a jejími chronickými projevy trpí až 10 % lidí. Se svým problémem tedy rozhodně nejste sami. Existuje ale mnoho způsobů, jakými se s nespavostí můžete vyrovnat.

Jedním z nich je návštěva lékaře, která ale není nutná vždy. Pokud probdíte jednu noc, rozhodně není důvod k panice a nemusíte si hned ráno běžet pro prášky na spaní.

Odborníci rozlišují 3 typy insomnie:

  • Přechodná: trvá maximálně týden a je většinou vyvolána stresem.
  • Akutní: je také spojena se stresem, ale trvá do jednoho měsíce.
  • Chronická: dlouhotrvající nespavost může mít různé příčiny a vážné zdravotní následky.

V případě prvního typu se zaměřte na své spánkové návyky a lékaře zatím odložte. Pokud už ale vaše insomnie trvá déle než týden, návštěvu specialisty byste měli zvážit.

Po více než měsíci bez kvalitního spánku už na nic nečekejte a objednejte se na vyšetření ihned.

Proč je insomnie tak nebezpečná?

Jestliže máte pocit, že vaše problémy se spánkem nemá smysl řešit, je to poněkud sobecké. Vědci totiž prokázali, že nedostatek spánku působí v mozku stejně jako alkohol. U lidí s insomnií se tak výrazně zpomaluje reakční doba, a to zejména za volantem.

U lidí, kteří spí v průměru méně než 5 hodin denně, se dokonce dvojnásobně zvyšuje riziko úmrtí.

Osvojte si správné spánkové návyky

  • Dodržujte spánkový režim: choďte spát a vstávejte ve stejnou dobu a rozhodně si odpusťte odpolední spánek. Chvíli potrvá, než si tělo na nový režim zvykne, ale věřte, že ho ocení.
  • Jděte spát s čistou hlavou: provádějte relaxační dechová cvičení, dejte si horkou vanu a snažte se nemyslet na práci ani se sami nestresujte myšlenkou na to, že určitě nebudete moci usnout.
  • Dávejte pozor na jídlo a pití: jezte nejpozději 2 hodiny před spaním a jen lehká a stravitelná jídla. Rozhodně se také vyhněte kofeinovým nápojům a alkoholu. Dopřejte si naopak třeba meduňkový čaj.

Příčina nespavosti může být ve vaší ložnici

Základem je ale vždy vybavení ložnice a zejména postele. V ložnici byste měli mít tmu a ticho a neměli byste podcenit výběr matrace. Ani účinné prášky na spaní vás totiž nezbaví ranního rozlámaného vstávání ze staré a proleželé matrace.

Doplňte kvalitní matraci o anatomický polštář, pořiďte si opravdu zatemňující závěsy a zapracujte na svých spánkových návycích. Jestliže tato opatření nepomohou a vy více než 3x týdně po dobu jednoho měsíce nemůžete v noci spát, máte nejvyšší čas navštívit lékaře.

Žádné komentáře.

Zanechat odpověď